Lyckat deltagande på Allt för hälsan-mässan

- 15 november

(Bild tagen med mobilkamera på Capio Medoculars mässmonter på Allt för hälsan 2010.)

Vi hade helt rätt i vår tanke att god hälsa även innefattar god syn och att kunna se bra utan glasögon eller kontaktlinser. För om man ska döma av antalet besökare i vår monter så tycker en majoritet precis som vi.

Det var några jätteroliga dagar på Stockholmsmässan, 12-14 november, då vi pratade ögon från morgon till kväll. Vi gav vår mässmonter namnet Brillmuseet, och ställde dit bland annat en glasmonter innehållande moderna glasögon och kontaktlinser på små röda kuddar. Tanken var att vi med ett humoristiskt anslag ville visa på att glasögon och kontaktlinser hör till det förgångna – till museet. Det nya sättet att bota synfel är att operera ögonen.

Intresset för att få sitt synfel mätt och utvärderat var mycket stort och tidsvis blev kön rätt lång till mätapparaten. Men de flesta besökare hade gott om tid, de flanerade runt och mätte synfel, eller fick massage i grannmontern – eller en liten ansiktsbehandling på ett annat ställe. Det var helt enkelt dagar för att må bra!

Många besökare kände inte till att det skett stora framsteg i metod/tekniker för att kunna operera ännu fler synfel och de var så klart glada över att nu kunna få hjälp.

Det känns verkligen bra att vi kommer att kunna hjälpa många av våra besökare till en enklare vardag utan glasögon eller linser. Hoppas vi ses på någon annan mässa framöver!

  
Jeanette är marknadsansvarig på Capio Medocular. Har arbetat med marknadsföring av sjukvård i drygt 30 år. Jobbade tidigare med ögonkirurgiska produkter på Pharmacia och sedan som marknadschef på ett Elisabeth Sjukhuset. Uppskattar skogen, naturen och att läsa och resa.

Kommentera detta inlägg