Nöjdare patienter i senaste enkäten

- 14 juni

Vi på Capio Medocular har en nöjdhetsenkät. Alla som opererar ögonen hos oss får anonymt berätta hur nöjda de är med Capio Medocular och sin ögonoperation. Vi har tidigare bloggat om enkäten. Svaren vi får in uppdateras cirka fyra gånger per år. På så vis är resultatet alltid färskt och rättvist.

Den här öppenheten, att publikt visa vad våra patienter tycker om oss, tycker vi är viktig. Det är bland annat därför vi också nyligen startat en digital gästbok på Facebook.

I dagarna har vi fått siffrorna från den senaste patientenkäten. Jämfört med förra enkäten är resultatet roligt nog ännu bättre den här gången. Endast 1 procent av våra patienter är idag missnöjda med Capio Medocular, på ett eller annat sätt. Det är så klart superkul eftersom det visar att vi håller en väldigt hög nivå i allt vi gör, från bemötande till själva operationen.

1 procent missnöjda patienter är en bra siffra – men inte bra nog. Till nästa enkätresultat har vi givetvis målet att komma ner till noll missnöjda patienter.

Kolla in hela enkätresultatet på vår hemsida.

  
Jeanette är marknadsansvarig på Capio Medocular. Har arbetat med marknadsföring av sjukvård i drygt 30 år. Jobbade tidigare med ögonkirurgiska produkter på Pharmacia och sedan som marknadschef på ett Elisabeth Sjukhuset. Uppskattar skogen, naturen och att läsa och resa.

2 kommentarer till “Nöjdare patienter i senaste enkäten”

  1. Susanne Dyrvold skriver:

    Får ALLA patienter/kunder svara på patientenkäten?

    Vad gör ni med den procenten (en procent) patienter som inte är nöjda?

    Vad gör ni för att förbättra er?

    Ser fram emot ert svar!

  2. jeanette.lindahl@capio.se skriver:

    Hej Susanne!
    Alla avslutade patienter får enkäten hemskickad till sig för att kunna svara i lugn och ro. Vi avslutar ingen patient förrän vi gjort allt för att få bästa möjliga resultat. Vi försöker i samband med förundersökning få patienten att ha realistiska förväntningar på resultatet – är förväntningarna hos patienten orealistiskt höga så kan man som patient känna sig missnöjd. Glädjande nog så har vi fler patienter där förväntningarna är överträffade.
    Genom analys av operationsresultaten försöker vi förbättra våra rutiner kring mätningar, operationsutrustning och operationstekniker. Trots att det numer är mycket små risker med ögonoperationer så är den, precis som vid alla typer av operationer, inte noll. Det finns faktorer vi inte kan styra över – bl a vävnadens läkningsförmåga hos den individuella patienten.

    Vårt mål är naturligtvis att ha till 100% nöjda patienter – men tyvärr lyckas vi inte alltid med detta.

Kommentera detta inlägg