World Sight Day 2012 (11 oktober)

- 11 oktober

Idag är det World Sight Day – en internationell dag för att öka medvetandet om VISION 2020: Rätten till syn.
Det är en årlig dag som infaller andra torsdagen i oktober varje år, då blindhet och försvagad syn får global uppmärksamhet.

VISION 2020 är ett globalt initiativ för att eliminera blindhet som kan undvikas, ett samarbetsprogram mellan the World Health Organization (WHO) och the International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB), profesionella ögonföreningar och ögonsjukvårdsinrättningar.

På World Sight Day, arbetar medlemmarna inom VISION 2020 tillsammans för att:
- öka den allmänna medvetenheten om blindhet och synsvaghet
- påverka regeringar och hälsoministrar att delta i internationella program för att fondera pengar så att man ska kunna förhindra blindhet nationellt
- utbilda huvudmålgrupper om förebyggande åtgärder mot blindhet samt om VISION 2020 aktiviteter och program

WHO beräknar att:
- ca 39 miljoner människor är blinda
- ca 246 millioner har svag/dålig syn
- ca 90% av alla svagsynta lever in utvecklingsländer
- okorrigerade synfel är huvudorsaken till synförsämring
- gråstarr (katarakt) är den vanligaste orsaken till blindhet
- 65% av de med dålig syn och 82% av alla blinda är över 50 år, trots att den åldersgruppen endast utgör ca 20% av världsbefolkningen.

Vad gör vi på Capio Medocular?
- Vi samlar in glasögon som skänks till behövande i utvecklingsländer. Glasögonen rengör och mäter vi och skickar dem till Vision for All, som varje år gör resor till olika länder för att hjälpa människor att få hjälp till bättre syn. Många människor har inte råd att gå till optikern eller ögonläkaren – och än mindre till att köpa glasögon. Genom Vision for All får många därför den synhjälp de behöver för att kunna se igen.
- Vi sponsrar Riksföreningen Aktiva Synskadade (tidigare hette föreningen Blinda Barns Utveckling)
- Vi skänker glasögon till Stadsmissionen för att hemlösa i Sverige ska kunna se bättre.

Här kan du läsa mer om VISION 2020 och WSD

  
Jeanette är marknadsansvarig på Capio Medocular. Har arbetat med marknadsföring av sjukvård i drygt 30 år. Jobbade tidigare med ögonkirurgiska produkter på Pharmacia och sedan som marknadschef på ett Elisabeth Sjukhuset. Uppskattar skogen, naturen och att läsa och resa.

Kommentera detta inlägg