World Sight Day 8 oktober

- 8 oktober

Idag är det World Sight Day – en internationell dag för fokus på bättre syn.

Capio Medocular har idag arrangerat en utbildning för optiker. Endast några få av de drygt sextio deltagarna kände till att det är World Sight Day idag – eller vad det innebär. Så okänt är det att inte ens professioner som arbetar med syn känner till denna internationella ögondag. World Sight Day infaller alltid andra torsdagen i oktober.

Det kommer hela tiden nya ”dagar” i Sverige som ska uppmärksammas och fokuseras. Inte minst ska det mysas i TVs morgonsoffor runt ”dagen” – Kanelbullens dag, Kaffets dag….. Kanelbullens dag är till och med inskrivet i svenska kalendrar/almanackor. Därför tycker jag att det är väldigt konstigt att det inte finns något som helst intresse för de svenska medierna att uppmärksamma något så viktigt som World Sight Day.

På Capio Medocular har vi vid flera tillfällen försökt få ut pressmeddelanden och information till medier om detta – men ingen har någonsin nappat.

De organisationer som ligger bakom är WHO och IAPB (the International Agency for the Prevention of Blindness). Man har en vision ”Vision 2020″ att inga människor ska behöva vara blinda på grund av ögonsjukdomar som kan undvikas. Tillsammans hjälps de båda organisationerna åt att sprida budskap, samla in pengar och inte minst hjälpa synskadade människor.

Visste du att:

  • ca 39 miljoner människor är blinda ca 246 millioner har svag/dålig syn
  • ca 90% av alla svagsynta lever i utvecklingsländer
  • okorrigerade synfel är huvudorsaken till synförsämring
  • gråstarr är den vanligaste orsaken till blindhet
  • 65% av de med dålig syn och 82% av alla blinda är över 50 år, trots att den åldersgruppen endast utgör ca 20% av världsbefolkningen.
  • 19 miljoner barn har dålig syn

Jag hoppas att vi snart kan ha ögonläkare och optiker i TVs morgonsoffor som diskuterar och berättar om hur vi i Sverige kan hjälpa till.  Vi som lever i ett land med god ögonsjukvård och helt andra möjligheter än vad de har i utvecklingsländerna. Jag vet att många även i Sverige gör så gott de kan i den här frågan – men jag ville bara med det här blogginlägget fokusera på att det finns en skillnad på kanelbullar och ögon. Och varför vi väljer att göra en ”dag” för det ena men helt negligerar ”dagar” med viktigare frågor.

 

  
Jeanette är marknadsansvarig på Capio Medocular. Har arbetat med marknadsföring av sjukvård i drygt 30 år. Jobbade tidigare med ögonkirurgiska produkter på Pharmacia och sedan som marknadschef på ett Elisabeth Sjukhuset. Uppskattar skogen, naturen och att läsa och resa.

Kommentera detta inlägg