En dag i Capio Medoculars telefonrådgivning – vanliga frågor om ögon och ögonsjukdomar

- 18 januari

Ett blogginlägg från vår gästbloggare, Eva Malm, ansvarig för Capio Medoculars Kundcenter:

För oss som arbetar med telefonerna inom företaget är varje dag fylld med möten – även om vi inte fysiskt ser den vi möter. Ett spännande arbete, tänk man vet aldrig vem som ringer! Några vill boka om sina tider eller undrar över sin remiss medan andra vill förändra sitt liv med att kasta sina glasögon och korrigera sin syn.

Men många har naturligtvis besvär med ögonen och vill ha läkarhjälp. Vi är mycket populära och man ringer från när och fjärran för att få komma till någon av våra kliniker. Ofta kan vi redan vid samtalet guida till hur man snabbast ska få hjälp. Det kan vara genom att få en återbudstid hos oss, gå till husläkaren eller till sin optiker eller bara göra ett besök på apoteket. Allt beroende av vad det gäller, ibland kan det även behövas ett besök på närmaste akutmottagning men det är ganska sällsynt som tur är.

Så – här kommer lite tips och trix från vår telefonrådgivning som kan underlätta en del mindre allvarliga men ack så vanliga ögonproblem:

Har du skav eller torra ögon? Prova att droppa med receptfria fuktande ögondroppar. De finns i olika grad av kladdighet. Kan göra underverk om det är just torrheten som är problemet. Skulle det inte hjälpa får man försöka andra vägar.

Har du allergiska besvär, klåda i ögonen och kanske svullnad, så kan husläkaren hjälpa till liksom vid enklare ögoninflammationer.

Är det synen som blivit gradvis sämre är det en bra idé att besöka optikern. Kan man inte avhjälpa med nya glasögon kan det skrivas en remiss till oss, då får vi också lite historik på köpet vilket hjälper oss i bedömningen. Kanske är det gråstarr och då kan vi även hjälpa till med en operation – eller varför inte passa på att korrigera synen med en speciallins när den egna linsen ändå ska bytas ut? Det kostar lite extra men på sikt kan det t o m vara lönsamt då progressiva glasögon ofta betingar ett högt pris.

En dag i telefonen är således mycket omväxlande och tillfredställande då det ju känns gott att få hjälpa sina medmänniskor och ofta hinner vi också med lite småprat om ditt och datt vilket ger guldkant åt vår dag. Alla är ju inte glada, men även det att ringa och tala om när det inte känns bra efter ett besök är ju väldigt viktigt. Eller om man inte tycker att man fått tillräcklig information. Hur ska vi annars kunna bli ännu bättre på det vi gör?

Vi har mycket god kapacitet på våra kliniker med det kan ibland ändå vara lite väntetider. Det viktigaste är ju ändå att alla får hjälp, därför satsar vi extra på att vara tillgängliga på telefoner och e-post.

Lite roliga frågor kan vi också få, men nej – vi kan inte byta färg på dina ögon. Mycket kan vi göra men inte det. Väl mött i luren!

eva_malm

 

  
Eva är ansvarig för Kundcenter inom Capios ögonkliniker.

Kommentera detta inlägg