Vikten av att ”tycka till” – patientsynpunkter hos Capio Medocular

- 27 februari

eva_malm

 Alla Capio Medoculars kliniker är utrustade med en så kallad Touchpoint, ett digitalt mätinstrument för kundnöjdhet, där våra besökare ges chansen att tycka till – vilken många faktiskt gör till vår stora glädje! Den visar nämligen hur bra vi är och det vill man ju alltid veta. Men den kan också belysa det som behöver förbättras och det är ju faktiskt ännu viktigare för oss. För hur vi än anstränger oss för att överträffa förväntningar så kan vi aldrig riktigt veta vilka förväntningar vi ska överträffa om vi inte får kännedom om det vi inte lyckats med.

 

Gör det någon skillnad då? OM det gör! Vi tar resultaten varje måndag på största allvar och funderar över hur vi ska kunna eliminera eventuella negativa synpunkter. Som tur är gäller det sällan något annat än att man tycker miljön i väntrummet är ”neutral” eller att det är för mycket folk i väntrummet. Att någon haft för bråttom eller inte informerat tillräckligt.

 

Så vad kan man då göra åt att det är för många i väntrummet? Vi är ju så populära och har en god kapacitet – samt gott kaffe! Att komma tidigt som patient och hinna fika är ju inget dumt , så vi får jobba på att möblera smartare. (Det har faktiskt hänt att några damer kommit enbart för att ta en fika – det kallar vi gott betyg!) . Att man inte tycker väntrummet är slående vackert triggar naturligtvis också – vänta bara så ska ni få se – personalen får tycka till och fria händer att uppgradera gardiner och annat pynt.

Men den viktigaste frågan är ändå huruvida man kan tänka sig att rekommendera oss till andra och där har vi nästan alltid 100 % jakande svar vilket vi är mycket, mycket glada för och då känns det gott i Medocularhjärtat! Men vid ett tillfälle hade någon svarat bra på allt – toppbetyg helt enkelt – men kunde inte tänka sig att rekommendera oss till andra… kan man tolka det som att personen i fråga vill ha oss för sig själv – eller kan man gissa på ett feltryck?

Här ser du resultatet av undersökningen från de senaste 90 dagarna

Så här såg svaret på frågan ”Kan du tänka dig att rekommendera Capio Medocular till andra?”, ut den 27 februari 2018. Resultatet är baserat på 7115 svar.

kundnöjdhet Capio Medocular

 

 

  
Eva är ansvarig för Kundcenter inom Capios ögonkliniker.

Kommentera detta inlägg